Waar moet ik beginnen?! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rienke Bakker - WaarBenJij.nu Waar moet ik beginnen?! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rienke Bakker - WaarBenJij.nu

Waar moet ik beginnen?!

Blijf op de hoogte en volg Rienke

21 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Nou jongens.. Hoogtepunt van wat ik hier mee heb gemaakt: dag 4 ziek op bed. Maaaaar, wel tijd voor een verslagje! Heel toevallig is Kelly ook al 4 dagen ziek en heel toevallig werken wij allebei met hoestende snottebelkindjes, dus dat zal wel de oorzaak zijn. Even antistoffen opbouwen en hopen dat we daarna weer zonder zorgen met de kindjes kunnen knuffelen. Echt, de kinderen op de vier creches waar wij nu onderzoek doen zijn zulke schatjes! Als we aan komen rijden rennen ze vol enthousiasme naar ons toe en knuffelen ze ons dood. Ik denk ook dat ik mijn smetvrees overwonnen heb.. De hygiëne op de creches is hier, hoe leg je dat netjes uit, anders dan in Nederland ;) Als ik het alleen al heb over het woord 'poepvingers' snappen jullie vast wel wat ik bedoel.. Buiten dat is het erg bijzonder wat ik allemaal zie. De teachers, ouders en kinderen op stage hebben gewoon geen idee hoe het allemaal anders kan. Het is eigenlijk gewoon zielig dat ze hier geen besef van hebben. Als ik ze vertel dat kinderen in Nederland al op hun 4e naar school gaan (hier is dat bij 7 jaar) en dat het niet verstandig is dat een kindje van 1 niet met een olifantenlolly moet lopen kijken ze me raar aan. 'Hahaha hij is al 1 jaar hoor'! Ja, dáárom.. denk ik dan. Maar goed, hopen dat Kelly en ik bij al dit soort dingetjes op stage verandering kunnen brengen.

Buiten stage al echt weer te veel meegemaakt. Je hoeft je hier letterlijk nooit te vervelen! (behalve als je ziek bent dan..)
Wat wel écht een hoogtepunt was (letterlijk ook) is het beklimmen van de Lion's head en het uitzicht wat je ziet. Een half uur lang klimmen en klauteren maar dan heb je ook wat. Aan de ene kant boven de wolken en aan de andere kant het uitzicht over de stad. Mooier kon niet. Ik genoot, en ik geniet hier eigenlijk van elke dag. In Nederland kan ik best een stresskipje zijn af en toe en om dan te horen van je zus dat je zo ontspannen overkomt op Skype zegt ook alles over hoe ik me hier voel. Niemand stresst hier of heeft haast. Ik dus ook niet :)

Ook heb ik al weer wat lieve diertjes voorbij zien komen, onder andere bij Kaap de goede hoop. Bavianen, dassies, pinguins, struisvogels en een alleenstaande giraffe. Heel fijn om te zien dat ze genieten van hun vrijheid, behalve de giraffe dan. Die staat heel zielig in zijn eentje op een grasveldje in Stellenbosch. Geen idee waarom. Als iemand hem wilt adopteren? Bel me!

Op een zondag zijn we naar Mzoli's geweest met een hele groep, waar we aankomende zondag weer heen gaan. Het is heel lastig uit te leggen hoe TE leuk dat is. Overigens bij alles wat ik hier mee maak denk ik.. Mijn lieve familie, vriendinnetjes en vriendjes moeten dit ook gewoon meemaken en zien. Toch zal ik het proberen. Mzoli's is een braai (bbq) in een township wat ook georganiseerd is door de mensen die daar wonen. Je ziet 100 kg vlees voor je in een soort oud snackbarretje en denkt waar ga ik aan beginnen, maar besteld dan toch wat je zogenaamd wilt. Dan ga je naar binnen in een soort tent en draait een DJ heerlijke hiphop muziek. Na 2 uurtjes verder, als het vlees op is en je een paar heerlijke savana's hebt gedronken gaat iedereen helemaal los. Het is wel belangrijk om er voor 17.00 uur weer weg te zijn want dan kan het nogal gevaarlijk zijn. En ja mam, dit doen we dan ook ;)

Verder ook de sunset bekeken op de Signal Hill. Prachtig, alleen moet je wel goed opletten want de zon is echt in 5 minuten onder. Wij dachten dit gezellig boven op de heuvel te gaan doen met wat lekkere broodjes, totdat er een soort kipachtige beesten om de hoek kwamen gluren. Misschien klink ik echt als een muts nu, maar ik haat kippen en vogels en alles wat daar op lijkt. Gelukkig was ik niet de enige en hebben we gillend de heuvel verlaten. Om dit verhaal een beetje goed te praten, ze kwamen echt met z'n !50en! op ons afgestormd.

Ik denk dat ik weer genoeg gekwebbelt heb voor vandaag. Hier nog een paar weetjes.

Wist je dat:
- Ik gewoon een hele computercursus in het Afrikaans heb gevolgd en bijna alles kon verstaan
- Je het echt goed hebt in Nederland en blij moet zijn dat je niet in een Township woont? (Dit zeggen wij hier echt vaak tegen elkaar, soms ook een beetje voor de grap.. Maar belangrijk om dit te beseffen!)
- Hier een club is op de 31e verdieping van een gebouw en je dus zelfs tijdens het dansen kunt genieten van een prachtig lichtjes-uitzicht.
- Uitgaan hier niet goed voor je is aangezien drankjes 2 euro kosten?
- Je niet zelf uit je auto hoeft te stappen om te tanken aangezien dat voor je gedaan wordt.. Je ramen worden trouwens ook nog even keurig gelapt!

Doei!



  • 21 Augustus 2014 - 15:02

    BS:

    Whiiiii zo leuk allemaal :) Dat uitzicht is echt iets wat je volgens mij moet ervaren, hoe mooi de foto's ook zijn! Klinkt echt gaaf. Vooral die kippen, prachtig. Ben je toch even aan je hardloopmomentje gekomen die dag.

    Bij deze wil ik graag een aanmeldingsformulier voor het adopteren van een giraffe.

    Blijf rustig kind, zo ken ik je graag! Kan je het boekje nog aan?

  • 21 Augustus 2014 - 15:07

    Rienke Bakker:

    Ik lees je boekje nog elke dag zussie! Soms denk ik pfffff en soms moet ik lachen ;) Aanmeldingsformulier wordt opgestuurd naar je.

  • 21 Augustus 2014 - 21:30

    Oma:

    Ha meisje,
    Geweldig, je reisverslag en..de foto's. weer zeg ik tegen die reislustige en werklustige kleinkinders: geweldig zo'n ervaring. Bedankt voor je verslag en het is dat ik wil verhuizen, anders wil ik best die eenzame giraf adopteren. Liefs oma.

  • 22 Augustus 2014 - 08:04

    Marlies:

    Heeeeerlijk verhaaltje rien!!!!!!!! Enjoy wijffie en snel weer helemaal beter worden xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rienke

28 juli t/m 12 december stage lopen in Stellenbosch, 15 t/m 16 januari reizen door Zuid-Afrika

Actief sinds 09 Juli 2014
Verslag gelezen: 988
Totaal aantal bezoekers 2889

Voorgaande reizen:

27 Juli 2014 - 16 Januari 2015

weg van NL, op naar Z-A!

Landen bezocht: