South Africa is amazing! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rienke Bakker - WaarBenJij.nu South Africa is amazing! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rienke Bakker - WaarBenJij.nu

South Africa is amazing!

Blijf op de hoogte en volg Rienke

05 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Even serieus.. Pas iets meer dan een week in dit prachtige land en al zo veel dingen meegemaakt/gezien/gehoord etc. dat ik nu al bang ben dat ik iets vergeet! Ik heb daarom ook met mezelf afgesproken dat ik elke dag iets opschrijf. Ook hebben Kelly en ik afgesproken dat we elke dag op iets proosten. Zo hebben we bijvoorbeeld al geproost op de risico's van het leven, op de zuid-afrikaanse mensen en nog veel meer wat ik jullie zal besparen ;)

28 juli kwamen we aan in ons huis (incl. eigen badkamer, zwembad en een prachtig uitzicht) in Greenpoint. Ik denk dat we 2 uur lang op onze kamer gezeten hebben om te beseffen dat we er nu echt zijn. Af en toe een gilletje tussendoor en naar elkaar kijken en zeggen: "hier hebben we zo lang op gewacht!!!!" Maar toch is het nog steeds raar om te beseffen dat ik hier zo lang blijf.

De eerste week was eigenlijk nog vakantie omdat stage pas gisteren begon. In die week zijn we onder andere naar het plaatsje Hermanus geweest (samen met iemand die we op het vliegveld hebben leren kennen) omdat je daar walvissen kunt spotten. We besloten langs de kust erheen te rijden omdat je dan kunt stoppen op prachtige plekken. Echt, als jullie ooit naar Cape Town of South Africa komen, ga dit aub ook doen!!! Veel plekken langs de kust zijn zo mooi dat je wel even moet stoppen om te genieten van de blauwe zee en hoge bergen. Als je dan de route af kan sluiten met het zien van walvissen is het helemaal geweldig. Die beesten zij zooooo groot en toen ze geluid gingen maken genoot ik echt optimaal.
De terugweg was alleen wat minder.. Jaja, 3 (bijna) blonde dames rijden per ongeluk een township in! Nou is dat niet zo chill als je een 'rijke' Nederlander bent want ze kunnen makkelijk je auto leegroven. We waren letterlijk de weg kwijt en alsof het niet erger kon stormden er drie honden op ons af. Blaffend en springend op de auto zodat we amper door konden rijden. Toch maar gedaan, en ja misschien een pootje geraakt maar we konden eigenlijk niet anders. De ergste scenario's gingen al door ons hoofd heen.. "Stel dat die honden getraind zijn en er mannen met geweren op ons afkomen!" Haha, achteraf kan ik er wel om lachen, want we zijn er gelukkig veilig uitgekomen.

Vandaag zijn we officieel begonnen met het stage lopen bij Pebbles Project. Samengevat is Pebbles Project een project wat op verschillende wijnboerderijen in Stellenbosch plaatsvindt. Ouders werken op een boerderij en de kinderen gaan naar school of de creche. Doordat de ouders weinig inkomen hebben en vaak niet weten wat het beste is voor hun kind hebben de meeste kinderen een ontwikkelingsachterstand. Pebbles probeert hier wat aan te doen. Onze stage houdt in dat we onderzoek gaan doen naar hoe de structuur van de kinderen in de class room kan worden verbeterd en waarom het niet efficiënt is wat er nu met de kinderen gedaan wordt. We zullen dan veel observeren, een plan gaan schrijven en dit uitvoeren.
We worden echt met open armen ontvangen door iedereen. Kelly en ik werden vandaag zelfs uitgenodigd voor een staff meeting en iedereen is echt happy om ons te zien haha. Ook hebben we geobserveerd bij twee creches. Ik vond het echt verschrikkelijk om te zien dat de kinderen al op hun derde rotte tanden hebben en er onverzorgd uitzien, maar aan de andere kant straalden ze allemaal. Toen Kelly en ik 'in de manenschijn' zongen en gebaarden werden we met grote ogen aangekeken en zongen de kids al snel mee. Te leuk! Het klinkt misschien raar als ik zeg "nou, ik heb dus in de manenschijn gezongen vandaag".. maar de kindjes hier genoten echt van de muziek en het dansen. Driejarigen kunnen zelfs al beter met hun heupen schudden dan wij.. Erg confronterend.

Ik ga proberen mijn verslagen af te sluiten met weetjes over ZA, gewoon omdat ik dat leuk vind.
Wist je dat:
- Locals pas echt komen als ze "I'm coming now now" zeggen. Als ze zeggen "I'm coming just now" kan dit een week duren voordat ze echt komen.
- Uiteten hier bijna goedkoper is dan boodschappen doen, dus wij bijna elke dag uiteten gaan tot nu toe? Erg vervelend!
- Iedereen hier oversteekt alsof ze dood willen.
- Zuid-Afrika, en dan vooral Cape Town, helemaal niet zo gevaarlijk is als iedereen denkt in Nederland. Je moet gewoon een beetje door hebben wat wel en wat niet verstandig is ;)

Doeeeei!


  • 05 Augustus 2014 - 19:32

    Anneke Van Gendt:

    Ha Rienke,
    Leuk om te lezen dat jij en Kelly het zo leuk hebben. Gelukkig geen last van heimwee! Haha
    Gister ook Kelly dr verslag gelezen, net zo positief over alles jij.
    Oftewel: jullie grote droom is uitgekomen!!!
    Geniet ervan saampjes. Xxx

  • 05 Augustus 2014 - 20:18

    Wilma:

    Hee lieverd, wat een leuk verslag. Fijn om te lezen dat de start voor jullie allebei alleen maar positief is. En inderdaad, eindelijk ben je er! Dikke knuf!

  • 05 Augustus 2014 - 21:27

    Jorn:

    Gaaf Rienke,
    Ik zal je verhalen volgen! Interessant.
    Succes met je project en vooral heel heel heel veel plezier.
    Groetjess

  • 06 Augustus 2014 - 00:53

    Ingrid:

    Hoi Rienke, altijd leuk om een reisverslag te lezen.
    Hopelijk hou je het vol om dit vaak te doen.
    Enjoy xxx van de Abspoelsss

  • 06 Augustus 2014 - 12:48

    Jannette:

    Interessant Rienke, om te lezen hoe je ondergedompeld bent in een andere cultuur! En boeiende stage! Het lijkt wel een PABO stage...haha, straks kom je terug als heuse juf! Heerlijk dat je zo bewust kunt genieten van de kids, je leven daar en de avonturen! Houwe zo! Veel liefs, Jannette

  • 06 Augustus 2014 - 14:11

    Oma,:

    Heel fijn, je mail te lezen. Je hebt al heel wat meegemaakt die 2 weken! Interessant allemaal. Hopelijk voor de kinderen dat zij van jullie heel wat leren. ik kan wel een digitaal boek maken van al die reizende en werkende kleinkids in het buitenland. Veel succes en resultaten in je werk. Kus en liefs Oma.

  • 06 Augustus 2014 - 16:33

    André:

    Wat een geweldige ervaringen! En leuk om dit dagelijks te updaten. Proost; op een onvergetelijke stagetijd!

  • 17 Augustus 2014 - 09:44

    Anne:

    Ahh Rienk wat een topper ben je, klinkt super lieve Bifi! Geniet ervan en ik weet zeker dat jij die kids nog veee meer plezier en glimlachjes gaat bezorgen! Dikke zoen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rienke

28 juli t/m 12 december stage lopen in Stellenbosch, 15 t/m 16 januari reizen door Zuid-Afrika

Actief sinds 09 Juli 2014
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 2899

Voorgaande reizen:

27 Juli 2014 - 16 Januari 2015

weg van NL, op naar Z-A!

Landen bezocht: